Tekst Andrea Jansen
Foto Beijerlandselaan in 1954

Hoe maak je een verpauperde winkelstraat weer aantrekkelijk voor publiek? Hoe zorg je ervoor dat malafide ondernemers het veld ruimen en aantrekkelijke winkels hun plek innemen? In Rotterdam-Zuid ligt de sleutel bij de pandeigenaren en ondernemers zelf, zegt stadsmarinier Marcel Dela Haije.

Ooit was de Beijerlandselaan dé winkelboulevard van Rotterdam-Zuid. Nu tel je er zeven geldwisselkantoren, tientallen kappers en schoonheidssalons, zes bruidswinkels en vele juweliers. Het is er op veel plekken rommelig, donker en armoedig. Sommige panden staan leeg, andere zijn volgepropt met handelswaar. Over de hele lengte van de straat hangen luifels, die vaak kapot en vies zijn. Eerlijke ondernemers worden weggedrukt door malafide.

Marcel Dela Haije, stadsmarinier Rotterdam.

In de Alliantie Hand in Hand werken de gemeente, bewoners en pandeigenaren samen om van de Beijerlandselaan een plek te maken die weer aantrekkelijk is voor bewoners, publiek én ondernemers. “We starten bij de pandeigenaren”, vertelt Dela Haije, die als stadsmarinier van Rotterdam-Zuid nauw betrokken is bij de aanpak. “Zij hebben alle troeven in handen, want zij bepalen welke ondernemer hun pand huurt. Als je wilt dat er diversiteit komt in het winkelaanbod, dan moet je daar starten.”

Luifels

De 240 winkelpanden, met woningen erboven, waren tot voor kort in handen van 140 particuliere eigenaren. Inmiddels zijn 39 panden opgekocht door de gemeente, die ze opknapt en vervolgens verhuurt aan een ondernemer met een goed ondernemingsplan. “Op deze manier kunnen we zorgen voor eenheid in de uitstraling van de panden, meer kwaliteit én meer diversiteit.” De winkelstraat wordt ook ingekort, om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen, en de armoedige luifels moeten verdwijnen.

“Goede ondernemers willen we behouden, foute hoeven we niet terug te zien”

Bovendien heeft de gemeente een vergunningplicht ingevoerd voor panden waarvan de huurders worden betrapt op illegale activiteiten. Gebeurt dit meerdere keren zonder dat de pandeigenaar maatregelen neemt, dan heeft een volgende huurder van het pand een vergunning nodig. Iets dat pandeigenaren meestal niet prettig vinden, omdat het vertragend werkt en geld kost. De meeste ondernemers in de straat zijn dolgelukkig met de aanpak, merkt Dela Haije. “Ze worden nu uit de markt gedrukt door malafide bedrijfjes en het publiek blijft weg. Wij willen de eerlijke economie stimuleren en dat is ook hun belang.”

Lunchroom

In één horecagelegenheid in de straat werden bijvoorbeeld wapens en drugs gevonden. Het pand werd voor drie maanden gesloten en de Alliantie ging met de eigenaar in overleg om er een andere, bonafide, huurder in te krijgen. “In de straat zie je veel identieke cafés waar vooral mannen rondhangen. Andere horeca, zoals een lunchroom of koffiebar, is er niet. Zoiets proberen we nu in dit leegstaande pand te krijgen. Goede ondernemers willen we graag behouden, foute hoeven we niet terug te zien.”

Door middel van kleine acties probeert Hand in Hand de cultuur in de straat te beïnvloeden. Het afdragen van BTW wordt nogal eens ‘vergeten’ in deze straat. Klanten krijgen dan ook vaak geen kassabon of een bon waarop de BTW niet vermeld staat. Een BTW-loterij moet hierin verandering brengen. Klanten mogen hun kassabon, met daarop de BTW, binnenkort in een ton gooien en maandelijks wordt hier een winnaar uit getrokken voor een prijs. Het idee is dat er op deze manier veel meer klanten gaan vragen naar een kassabon met BTW en ondernemers worden gestimuleerd om hun administratie beter op poten te zetten.

“Wij willen de eerlijke economie stimuleren en dat is ook in het belang van ondernemers”

Binnen de gemeente Rotterdam zijn de afdelingen Veiligheid en Stadsontwikkeling nauw betrokken bij de aanpak van de Beijerlandse-
laan. Die samenwerking is noodzakelijk, denkt Dela Haije, maar het gaat niet altijd vanzelf. “We hebben samen het plan gemaakt voor deze aanpak. Er zijn best zaken waar je het niet over eens bent, maar je moet zoeken naar het gezamenlijke belang. Kijken naar het bredere beeld. Het gaat erom dat je perspectief creëert voor de buurt en de ondernemers. Als het veiliger wordt, neemt ook de welvaart toe.”